Бревет — це коли їдеш довго. Дуже довго. Переможців немає — медаль отримує кожен, хто пройшов маршрут за відведений час. На подолання дистанції дається від 13,5 годин на 200 км до 90 годин на 1200 км.
Зміст:
- Велосипед і велообладнання
- Документи та гаджети
- Велоформа (одяг, аксесуари, захист)
- Їжа й вода
- Гігієна
- Аптечка
- Корисні дрібниці
- Куди все скласти: огляд велосумок для бревету
Все про бревет: історія, правила та дистанції
Важлива умова заїзду — повна автономність.
Учасники забезпечують себе всім необхідним для безпеки й комфорту, самостійно розв'язують проблеми на маршруті (поломки, негода тощо). Правилами не заборонено заїхати в магазин чи заночувати в готелі в по дорозі. Але це — дорогоцінний час.
Щоб не зупинятись зайвий раз і бути готовим буквально до всього, важливо ретельно продумати, що брати на велосипедний марафон. Екіпірування, велосипед ремкомплект, захист — перевірити й налаштувати. Одяг — підібрати, щоб не було жарко чи холодно за будь-якої погоди. Потурбуватись про достатній запас їжі і й води, зібрати аптечку й корисні дрібниці.
Ми склали список, що взяти з собою на бревет. Користуйся, щоб нічого не забути.
Велосипед і велообладнання
Який велосипед потрібен на бревет?
За правилами — абсолютно будь-який, крім електровелосипедів. В плані комфорту, безпеки й ефективності краще вибрати з двох варіантів:
- Шосейний – класика бревету. Легкий, швидкий, маневровий. На рівному асфальті — звір. Читайте, Як вибрати шосейний велосипед.
- Гравійний – за швидкістю не значно поступається шосейнику, при цьому більш зручний та універсальний. Подужає рівні грунтовки, гравій та інше легке бездоріжжя. Детальніше про гравійники.
Головне, щоб ровер був надійний, перевірений і зручний:
Підготовка до бревету включає повне ТО велосипеда.
- Підтягни болти й ексцентрики.
- Перевір стан гальмівних колодок, перемикача передач, ланцюга.
- Налаштуй висоту сідла й керма.
- Після ТО зроби тестову прикатку.
Ніяких експериментів з новим обладнанням напередодні змагань! Все повинно бути звичним, прикатаним.
Яке обладнання рекомендується для бревету
- Велокомп’ютер (відкалібрований під колесо) або велосипедний навігатор (трекати маршрут).
- Велосипедні крила (за потреби) на сиру погоду, дощ.
- Контактні педалі (за бажанням).
- Дзеркало заднього виду (за бажанням).
- Велосипедні сумки (детально далі).
- 2 фляготримачі на раму.
Фляготримач Topeak Ninja Cage X QuickClick
Для руху у темний час*
*Обов'язково для заїздів на 300 км і більше, зимових бреветів, в умовах поганої видимості (туман, дощ).
- Ліхтарі передній білий (мін. 100 люмен) та задній червоний (мін.50 люмен), з постійним (!) і блимаючим світлом.
- Світловідбивачі на велосипеді.
- Світловідбивальний жилет і світловідбивальні стрічки на гомілках (помітні завдяки руху).
- Резервні ліхтарі, запасні батарейки/акумулятори, динамомашина, щоб забезпечити безперебійне джерело світла.
Обладнання для ремонту під час бревету
- Набір латок і клей і/або латки-самоклейки.
- Насос або 2 картриджі CO2.
- Монтажні (бортувальні) лопатки.
- Запаски: камери (1-2 шт.), ланцюг (або шматок ланцюга на ~10 ланок + замок), гальмівні колодки, болти, 1-2 спиці, тросик перемикача передач.
- Набір інструментів і/або веломультитул. Шестигранники, гайковий ключ, викрутка, ланцюговий знімач, ключ для спиць та інше.
- Мастило для ланцюга (маленька тара) — на довгі треки й в дощ.
- Маленький швейцарський ніж.
- Дрібниці для швидкого ремонту й кріплення: ізострічка, стяжки, скотч, резинки, мотузка, нитка з голкою.
Важливо знати, як усім цим користуватись! По дорозі навряд буде веломайстерня, і з будь-якою поломкою доведеться впоратися самостійно (інакше зійдеш з дистанції).
Документи та гаджети
- Повербанк і кабелі для зарядки ліхтарів, телефону.
- Телефон у водозахисному чохлі.
- Бревет-картка, ручка, паперова карта маршруту.
- Кріплення для телефона.
- Гроші (готівка + карта).
- Посвідчення особи (паспорт/водійське).
- Годинник наручний/смартгодинник (за бажанням)
Велоформа (одяг, аксесуари, захист)
Основний одяг (базовий і верхній шари)
- Велошорти з памперсом (зменшують натирання, гасять вібрації).
- Велофутболка/джерсі/майка з технологічної синтетики (відводить вологу, швидко сохне, не парить). Із задніми кишенями для дрібниць
- Велокуртка (вітрівка або мембранка). Бажано яскрава (помітна).
- Велоперчатки без пальців (захищають долоні від натирань).
- Велошкарпетки з синтетики або (краще) з мериносової шерсті з терморегулюючими властивостями (гріє в холод і охолоджує в спеку).
- Велосипедні туфлі з жорсткою підошвою.
- Велошолом. Обов'язковий! Не згодні? Тоді читайте: Топ 8 відмовок їздити в шоломі
- Баф. Багатофункціональний: шарф, маска, пов'язка на голову, резинка тощо.
- Велоокуляри. Для захисту очей від пилу, вітру, сонця, комах.
Запасний одяг на випадок погіршення погоди*
* Бери, якщо є хоч найменша ймовірність дощу, похолодання, або для ночівлі на маршруті просто неба.
- Перчатки з пальцями.
- Балаклава і/або тонка шапка (підшоломник).
- Термобілизна і/або футболка довгий рукав, тайтси/легінси.
- Мембранний чохол на шолом.
- Дощовик/пончо, мембранні штани.
- Велобахіли (чохли на взуття), від дощу та холоду.
- Кепка (під шолом). Захищає обличчя від сонця, поту, дощу.
- Гетри й нарукавники велосипедні (утеплювачі рук і ніг).
- Запасні сухі шкарпетки й майка у зіп-пакеті. Перевдягнути, якщо основна пара намокла від дощу/поту.
- Теплий одяг для бревету (фліска, тонка пухова куртка або жилетка). Одягати на зупинках і ночівлі. Легко компресується, займає мало місця.
Сухість+комфорт — запорука хорошого фізичного й морального стану на бреветі. Замало одягу — ризик переохолодження. Забагато → сильно пітнієш → мокра тканина швидко остигає → знову ризик переохолодження. Щоб не допустити цього, вдягайся шарами: базовий відводить вологу, зовнішній мембранний захищає від вітру, дощу і водночас пропускає пар. Зупинився — додай утеплюючий шар, вдягни сухі шкарпетки.
Їжа й вода
- Перекуси на ходу: батончики мюслі, горіхи, сухофрукти, гранола, банани, кекси, цільнозернове печиво. Джерело простих і складних вуглеводів, жирів. Критично необхідні на високоінтенсивних тренуваннях.
- Енергетичні гелі, батончики й напої. Високовуглеводні, з вмістом кофеїну, амінокислот, таурину та ін. Швидка допомога у відновленні енергії на складних ділянках, у разі сильного виснаження, слабкості, гіпоглікемії (низького рівня цукру).
- Повноцінна їжа на бревет 200 км+: бутерброди, лаваш з начинкою (сир, хумус тощо). І/або туристичні сублімати + пальник (закип'ятити воду) і ложка.
Їж невеликими порціями кожні півтори години +-, щоб не перевантажити шлунок. Бери знайомі продукти, які добре переносиш.
- Запас води: мінімум дві фляги по 0.75–1 л (або гідратор). На довгих треках набирай воду на КП або з природних джерел (у цьому разі бери портативний фільтр або таблетки для очищення води).
- Для підтримки водно-сольового балансу на довгих заїздах і/або в спеку: таблетки з електролітами, ізотоніки й гіпотоніки. Запобігають зневодненню, судомам, сприяють відновленню організму.
Пий часто й потроху. Не чекай, поки відчуєш спрагу — це вже перша ознака зневоднення. Не варто пити газовані й кислі напої. Більше про гідратацію й ізотоніки.
Гігієна
- Сухі й вологі серветки.
- Зубна паста й щітка (для кількаденних треків).
- Сонцезахисний крем. SPF 30 +, водостійкий. Наносити на всі відкриті ділянки шкіри. На гірських маршрутах — в усі пори роки й любу погоду.
- Бальзам для губ з SPF. Від обвітрення, тріщин. Тримати під рукою. Можна наносити на обличчя замість крему (коли потрібно оновити захист на ходу).
- Репелент + засіб від укусів комах (за потреби).
- Маленький рушник з мікрофібри. Сухим витирати піт, мокрим освіжати обличчя.
- Крем від натирань. Наносити під велошорти.
Аптечка
- Пластирі — багато, різних розмірів. Закривати мозолі, порізи тощо.
Порада. Наклей пластир одразу на всі гарячі точки (де найчастіше натирає).
- Антисептик і/або спиртові серветки для дезінфекції рук, ран. +бинт
- Ліки проти болю, діареї, алергії (без ефекту сонливості!).
- Краплі очні (від сухості, для промивання від пилу, піску).
Корисні дрібниці
- Рятувальна термоковдра (фольгована). Легка й компактна, в екстрених ситуаціях рятує від переохолодження або перегріву.
- Додатковий ліхтарик — налобний або маленький ручний. Для ночівлі, ремонту у темряві.
- Картка із записаними контактами близьких — на випадок втрати свідомості чи інших НС.
- Одноразові хімічні грілки для рук і ніг. Моментально нагріваються до 65⁰ C і працюють до 12 годин. Для бреветів у міжсезоння або треків з ночівлею на вулиці.
- Тент/плівка/легке покривало — для імпровізованого укриття, місця для сну (на довгий бревет).
Що взяти ще для ночівлі: ультралегкі намет, гамак, килимок, бівачний мішок, лайнер тощо.
- “Їжа радості” — стратегічний запас смаколиків на той момент, коли захочеш здатися. Така дрібничка допоможе відкрити друге дихання:)
Куди все скласти: огляд велосумок для бревету
❌Ні:
- Рюкзак. На заїздах 100+ км викликає пітливість, натирає, втомлює спину.
- Велобагажник. Вбиває аеродинаміку, сповільнює.
✅Так: поясні сумки й велосумки байкпакінг (легкі, обтічної форми).
- Сумка поясна на 2–3 л, маленька сумка на раму на 0.5–1 л і кормушка (на кермо) на 1—1,5 л. Можна відкривати на ходу однією рукою.
Для речей, що мають бути у швидкому доступі: серветки, телефон, документи й гроші, перекус, ізотонік, гігієнічка, гелі, таблетки, рушник для обличчя, крем від натирань, дощовик.
Сумка поясна Apidura Backcountry Hip Pack, 2.5L
Кормушка Apidura Backcountry Food Pouch, 1.2L
Apidura Racing Top Tube Pack, 0.7L
- Підсідельна сумка на 10–16 л. Склади резервний одяг, запаси їжі, аптечку й інші речі для велопробігу, що не знадобляться негайно. Важке (ремнабір та інше) — на дно.
Cумка підсідельна Apidura Backcountry Saddle Pack, 6 L
- Сумка під раму на 2-6 л. Скласти важке екіпірування для бревету
(по центру ровера для балансу ваги): інструменти, запаски, зарядки тощо.
Сумка під раму Apidura Expedition Full Frame Pack, 7.5L
Порада. Роздрукуй чек-лист і розклади речі перед собою. Складаєш в сумку — відмічаєш відповідний пункт у списку. Таким чином нічого не пропустиш.
Після першого бревету проаналізуй список і внеси поправки на майбутні заїзди: чого не вистачало, що не знадобилося. Старайся балансувати між “переобтяжити байк зайвим” і “шкодувати про залишені вдома речі”.
Бревет — це справжнє випробування, але також і задоволення від дороги, унікальний досвід. І чим краще підготуєшся, тим безпечнішою й приємнішою буде ця пригода.