У Дніпрі є багато місць, де покататися на велосипеді: у центрі й спальниках, на лівому, правому березі й у передмісті. Та є нюанс: мало де можна їздити безпечно.
Розбираємося, де катаються дніпряни, чи вдосталь велодоріжок і загалом у якому стані велоінфраструктура Дніпра. Що важливо знати про безпеку, та який байк потрібен для дніпровських доріг.
Зміст
- Де катаються у Дніпрі: популярні місця
- Велосипедні спільноти Дніпра
- Чи безпечно кататись на велосипеді у Дніпрі?
- Який велосипед підійде для проуглянок Дніпром?
- Висновки
Де катаються у Дніпрі: популярні місця
- Набережна — безперечно, найпопулярніше місце серед велосипедистів. Традиційне місце проведення веломарафонів. Достатньо широка, 23 кілометри у довжину, з хорошим покриттям.
Велопрогулянка на Набережній може бути самостійною розвагою або ж частиною протяжного веломаршруту по Дніпру. Для проїзду придатна майже вся Набережна + вулиця Далека (від Перемоги до Старих Кодаків). Найбільш зручні веломаршрути через Січеславську і Набережну Перемоги. Умови на Набережній Заводській гірші, але теж можна покататись з вітерцем.
- Парк Шевченка і Монастирський острів. Маршрут від центрального входу через алею, оглядову, міст, весь острів і назад — приблизно 5 км. Проїзд відносно зручний.
- Коса на Перемозі. Уздовж коси (2,5 км) прокладена дорога з бетонних плит — автомобільна, але частіше там зустрінеш пішоходів і велосипедистів.
- Тунельна балка. Спуски й підйоми, тінисті стежки, гарна природа. Складність проїзду середня й вище середньої.
- Парк Глоби й сквер Героїв. Рівні доріжки. Зручно тренуватись новачкам.
- Зелений Гай і Парк Писаржевського. Нове покриття. В Зеленому Гаю проїзд ускладнений різкими підйомами й спусками, сходами. Писаржевського — рівний рельєф, але місця замало.
- Новокодацький парк. Асфальтовані доріжки й ґрунтові стежки.
- Сонячна Набережна, парк Сагайдак, Старосамарська Набережна (вздовж лівого берега Дніпра по праву й ліву сторони від Центрального моста). Умови катання, у порівнянні з Набережною правого берега, гірші. Окремі ділянки не зручні для проїзду.
Парки й набережні підійдуть для коротких велопрогулянок. Якщо ж хочеш велотріп на пів дня, є більше десятка маршрутів різного рівня складності по Дніпру й передмістю, довжиною від 30 до 60 км. Зокрема, можна влаштувати велоекскурсію у мальовничі локації за містом: Старі Кодаки, на берег Мокрої Сури, у Білу (Сухачевську) Балку, лісопаркові зони Придніпровська, на кам’яний кар’єр біля села Зоряне. Чи ще далі — в Петриківку, Самар, Орлівщину.
Велосипедні спільноти Дніпра
Єдиної карти веломаршрутів Дніпра поки немає. Можна скласти трек самостійно або ж знайти готовий на сайтах велоспільнот:
- ДніпроВелоКлуб — найстаріший у місті, діє з 1986 року.
- ВелоДніпро — велосипедний форум міста.
- Покатуха — всеукраїнський майданчик (розділ маршрути Дніпра).
Ресурси корисні не лише як база веломаршрутів. Також тут шукають компанію для велопрогулянок, організовують велопоїздки вихідного дня й категорійні велопоходи, публікують анонси марафонів та інших цікавих івентів.
Чи безпечно кататись на велосипеді у Дніпрі?
Велодоріжки й велопарковки
Інфраструктура для велотуристів у місті — в стадії повільного розвитку. По факту, велодоріжки є, але користуватися більшістю з них геть не зручно: надто короткі, без з’їздів з бордюрів, із затертою розміткою, перегороджені клумбами чи ливнівками й т.д. На велосипедних зонах часто паркуються авто, ходять пішоходи.
Чи не єдина у місті взірцева велодоріжка облаштована на Набережній Перемоги: відокремлена від пішохідної зони, довжиною ~ 5 км, з хорошим покриттям.
Міська влада пояснює ситуацію технічними нюансами: нові велодоріжки доцільно робити не окремо, а паралельно з масштабною реконструкцією чи капітальним ремонтом доріг і тротуарів. Так, у 2024 році з'явились велосмуги на пр. Миру й вул. Незалежності. А на кінець літа 2025-го анонсований безбар’єрний маршрут від пл.Соборної до залізничного вокзалу.
Велодоріжки Дніпра, карта (неофіційна):
Велопарковки у місті є. Але більшість — це стійки на кілька роверів біля ТРЦ, супермаркетів, кафе чи поштових відділень. Надійний велозамок обов'язковий!
Як їздити на велосипеді по дорозі
Через брак велодоріжок довгі маршрути доводиться прокладати по автодорогах. А це майже завжди сукупність факторів ризику:
- Складні перехрестя, розв'язки під мостами (особливо під Кайдацьким), віадуки тощо.
- Перешкоди й пошкоджене покриття: тріщини, ями, напливи на асфальті, сміття, бордюри, ливнівки, люки, слизькі ділянки, трамвайні колії.
- Необережна (часом агресивна) поведінка водіїв: підрізають, порушують ПДР, раптово відкривають двері припаркованого на узбіччі авто.
Активісти Дніпровської асоціації велосипедистів, яка активно лобіює розвиток веломережі у місті, створили карту безпечних місць для катання.
Зручні й відносно зручні вулиці для проїзду на велосипеді:
Незручні вулиці:
Якими мостами безпечно їздити з лівого на правий?
- Кайдацький і Південний — оптимально: хороше покриття, середній трафік руху.
- Новий міст — нове покриття, але звужена проїзна частина. Окремої велодоріжки немає — лише пішохідно-велосипедна.
- Старий міст — найменш пристосований для проїзду на велосипеді.
Правила безпеки під час руху проїжджою частиною:
- Дотримуйся правил дорожнього руху.
- Завжди подавай сигнал повороту (рукою).
- Тримай безпечну дистанцію, не забувай про сліпі зони крупногабаритних ТС.
- У темний час доби вмикай ліхтар (обов'язково), носи одяг зі світловідбиваючими елементами (бажано).
- Не слухай музику в навушниках.
- Вдягай шолом та іншу захисну екіпіровку.
- Бери з собою ремкомплект (набір латок, насос, інструменти), особливо у довгі велоподорожі околицями міста.
Читайте про корисні дрібниці для велосипелиста
Який велосипед підійде для проуглянок Дніпром?
- Шосейний/road bike — легкий, з вузькими шинами. Не розрахований на складний рельєф міста, і тим паче на грунтовки. На наших дорогах не розженешся (а шосейник якраз про швидкість), і, головне, більше ризикуєш травмуватися. Виключно для заїздів по рівному твердому покриттю: без вибоїн і горбочків, бордюрів, перехресть з коліями. В Дніпрі доріг з подібними умовами обмаль.
- Гірський/MTB (mountain bike), Fatbike — міцний, з товстими шинами й амортизатором. Бордюри та вибоїни йому не страшні. Як і каміння, пісок, глина й всіляке інше бездоріжжя. Частина велосипедистів вважає MTB ідеальним для міських і заміських покатушок. Але це спірно: для щоденного катання містом гірняк надто важкий і неповороткий, на асфальтованих дорогах гальмує.
- Гравійний/gravel bike — зовні схожий на шосейник, однак шини ширші, посадка комфортніша, є кріплення під багажники. Повільніший і важчий за шосейник, але менш вразливий до бездоріжжя. Порівняно з гірським легший і виграє у швидкості на асфальті.
На гравійнику — хоч виключно по місту, хоч на дальні велопрогулянки біля води, у балках, лісопарковій зоні тощо. Нормально переносить розбитий асфальт, ґрунтовки, щільний пісок, гравій. Пасує хіба перед кам'янистими стежками, валунами, великими вибоїнами, хитким піском.
Детально про гравійні велосипеди
- Міський гібрид (наприклад Marin 19-20 Terra Linda 1 700C) — ще одна універсальна конячка. Та якщо гравер орієнтований з ухилом на велотуризм, то гібрид, хоч і подужає бездоріжжя, все ж більше варіант для щоденної їзди містом. Комфортніший і простіший у керуванні та обслуговуванні.
Висновок: оптимальний ровер для катання по Дніпру, з можливістю на вихідні поїхати на велосипеді на природу — гравійник або гібрид. Шосейник та гірський — менш універсальні, не для щоденних велозаїздів.
Висновки
- Щоб кататися у Дніпрі цікаво й безпечно, потрібно мати відповідний дорожнім умовам велосипед, знати різні веломаршрути й зручні для руху вулиці, дотримуватися ПДР, бути пильним і обережним.
- У місті немає проблем з тим, де вчитися кататися — велостежки для початківців є у парках та скверах у багатьох районах. Для подальших тренувань підійде добре облаштована велодоріжка на Набережній.
- На околицях Дніпра є унікальні місця для велопрогулянки. Можна влаштувати сімейну велопригоду або ж знайти компанію на сайтах місцевих велоспільнот.
- Веложиття у Дніпрі є, і досить активне. Найчастіше — у форматі розваги, спорту, активного відпочинку.
- Через брак велодоріжок і парковок, низьку культуру поведінки на дорогах, не кожен наважиться регулярно їздити на ровері по всьому місту. До велосипедного ком’ютингу й сприйняття велосипеда як повноцінного транспортного засобу місто, на жаль, ще не готове.