Зміст:
– Навіщо потрібно регулярне обслуговування велосипеда?
– Які деталі на велосипеді підлягають обслуговуванню?
– Як часто треба обслуговувати деталі велосипеда?
– Що таке розхідні запчастини на велосипеді?
– Які роботи можна виконати самостійно, а які варто віддати механіку?
Сучасний велосипед – це складний пристрій, до якого входить купа механічних деталей. Для чіткої та злагодженої роботи цього “організму” час від часу треба проводити так званий чекап, або технічне обслуговування. Автомобіль потребує регулярної заміни мастила у двигуні та інших важливих деталей. А велосипед своєю чергою потребує обслуговування гальм, трансмісії, підвіски та інших вузлів.
Навіщо потрібно регулярне обслуговування велосипеда?
Регулярно обслуговування велосипеда дозволяє виявити та завчасно виправити серйозні технічні проблеми. Наприклад, пошкодження рами або інших важливих частин. Для цього перед будь-якими процедурами робиться візуальна діагностика всього велосипеда.
Крім цього у регулярного обслуговування є ще декілька важливих переваг:
- Покращення ходових якостей. Змащений та налаштований велосипед їде набагато краще та потребує менше зусиль на підтримку швидкості.
- Зменшення ризику заміни дорогих деталей. Деякі деталі на велосипеді мають доволі складну конструкцію, якщо завчасно їх обслуговувати, то можна уникнути їх критичних несправностей, які вже не виправити.
Регулярне обслуговування – це вклад у власну безпеку та здоровʼя. Наприклад, розрив зношеного велосипедного ланцюга, може коштувати вам падіння. А якщо вчасно не помітити тріщину на карбоновому кермі або підсідельному штирі, це також може закінчитися болісним падінням і травмами.
Своєчасне обслуговування байка – це і про економію власних коштів. Тому що деякі несправності можуть коштувати вам надто дорого. Уявіть, що доведеться повністю міняти вилку через несправність. Вартість вилки може сягати 700-1000 доларів. А уникнути цього могло б допомогти ТО у професійного майстра за 1500-2000 грн.
Важливість необхідності обслуговування ми визначили, а тепер розберемося з тим, які запчастини варто обслуговувати, а які – регулярно замінювати.
Які деталі на велосипеді підлягають обслуговуванню?
Обслуговувати необхідно всі системи на велосипеді, а процес обслуговування для кожної деталі свій: від глибокого ремонту до звичайної замінити деталі на нову.
Ось перелік систем, які підлягають кваліфікованому ремонту:
- Гальмівна система: Сюди входить прокачування гідравлічних гальм, перевірка зношення роторів.
- Підвіска: Обслуговування амортизаційної вилки та задніх амортизаторів на гірських велосипедах
- Трансмісія: перевірка зносу зірок та ланцюга, налаштування перемикачів. Заміна тросиків та боуденів (оболонок тросів)
- Колеса: технічне обслуговування втулок, виправлення “вісімок” та “яєць”, протягування спиць
Як часто треба обслуговувати деталі велосипеда?
Нижче ми привели загальну таблицю інтервалів для всіх запчастин велосипеда. Звертаємо вашу увагу на те, що кожен виробник має свої рекомендації щодо інтервалів. Тож для детальної інформації (особливо з обслуговування амортизаторів та вилок) варто шукати інформацію в фірмових мануалах та офіційних сайтах виробників.
Компонент | Періодичність обслуговування | Тип обслуговування |
---|---|---|
Ланцюг | Кожні 300-500 км | Чистка та змазка. Перевірка зношення. |
Касета (зірочки) | Кожні 1 500-2 000 км | Чистка. Перевірка зношення разом із ланцюгом. |
Зірочки системи (шатуни) | Кожні 2 000 км | Чистка. Перевірка зношення зубів. |
Трансмісія (загалом) | Кожні 500-700 км | Чистка всіх частин, змазка ланцюга, налаштування перемикачів. |
Перемикачі (передній/задній) | Кожні 1 000 км | Чистка, перевірка пружин та змазка. |
Троси перемикання та гальм | Кожні 6-12 місяців | Огляд на зношення, заміна за необхідності. |
Каретка | Кожні 3 000-5 000 км | Перевірка плавності обертання, чистка, змазка або заміна. |
Вилка амортизаційна | Кожні 50-100 годин їзди | Чистка, змазка пиляків та сальників, заміна масла. |
Втулки коліс | Кожні 2 000-3 000 км | Перевірка на люфт, змазка підшипників, регулювання. |
Гальма (гідравлічні) | Кожні 6 місяців або 1 000 км | Огляд на герметичність, заміна масла, чистка. |
Гальмівні колодки | Кожні 500-1 000 км або за зношенням | Огляд і заміна за потреби. Чистка роторів. |
Покришки | Кожні 500-1 000 км | Перевірка на зношення та тріщини, огляд на порізи. |
Втулка рульова (кермова колонка) | Кожні 6 місяців або за люфтом | Чистка, змазка підшипників, регулювання. |
Педалі | Кожні 1 000 км | Перевірка підшипників, змазка або заміна. |
Амортизатор задній | Кожні 100-150 годин їзди | Чистка, змазка, заміна масла за потреби. |
Шини (камери/безкамерні) | Перед кожною поїздкою | Перевірка тиску, огляд на проколи або пошкодження. |
Рама | Щорічно | Огляд на тріщини або пошкодження. Чистка, змащування з'єднань. |
Що таке розхідні запчастини на велосипеді?
Розхідні запчастини на велосипеді – це ті деталі, які зношуються з часом та які треба періодично замінювати. На знос цих деталей виробник не надає гарантію, бо це їх нормальний життєвий цикл. Покатався, зносив, викинув, замінив на нові.
До розхідників на велосипеді відносяться такі деталі:
- Велосипедний ланцюг. Треба міняти кожні 2000 – 5000 км залежно від складності поїздок та якості самого ланцюга. Для вимірювання зносу ланцюга використовується спеціальний інструмент.
- Покришки. Якщо протектор стерся аж до основи покришки – гуму пора замінювати.
- Гальмівні колодки. Треба перевіряти раз або на два на сезон та міняти, якщо гальмівний матеріал стерся.
- Передні та задні зірки. Підлягає заміні кожні 5 – 10 тис. км, залежно від ступенів зносу зірок.
- Троси та боудени. Перемикати передачі стало важко? Міняйте без жодних роздумів!
Які роботи можна виконати самостійно, а які варто віддати механіку?
Деякі операції ви можете виконати самостійно за наявності спеціальних інструментів. А окремі види робіт мають робити виключно кваліфіковані механіки. Якщо намагатися самостійно проводити ремонт складних запчастин, то це може призвести до їх пошкодження та втрати гарантії.
Рекомендуємо звертатися в нашу велосипедну майстерню у Дніпрі, де зможуть виконати всі складні роботи з обслуговування велосипеда.
Нижче ми навели таблицю, яка показує що ви можете зробити самостійно, а з чим варто звернутися до майстра.
Компонент | Що можна зробити самостіно | Рекомендація для кваліфікованого обслуговування |
---|---|---|
Ланцюг | Чистка, змазка, перевірка зношення | Заміна |
Касета (зірочки) | Чистка | Заміна зірочок, перевірка зношення |
Зірочки системи (шатуни) | Чистка | Заміна або серйозний ремонт |
Трансмісія (загалом) | Змазка ланцюга, чистка компонентів | Налаштування перемикачів |
Перемикачі (передній/задній) | Легке налаштування | Складнен налаштування, ремонт або заміна |
Троси перемикання та гальм | Заміна тросів | Точне налаштування |
Каретка | Ні | Перевірка, заміна, змазка |
Вилка амортизаційна | Базова чистка | Заміна масла, повне обслуговування |
Втулки коліс | Регулювання люфта | Змазка підшипників, ремонт |
Гальма (гідравлічні) | Ні | Заміна масла, налаштування гальм |
Гальмівні колодки | Заміна, чистка роторів | Ні |
Покришки | Перевірка на зношення, заміна | Встановлення безкамерної гуми |
Втулка рульова (кермова колонка) | Ні | Змазка підшипників, налаштування |
Педалі | Змазка пружин | Заміна або ремонт підшипників |
Амортизатор задній | Ні | Заміна масла, ремонт |
Шини (камери/безкамерні) | Перевірка тиску, заміна | Ні |
Рама | Огляд на пошкодження | Ремонт тріщин, заміна з’єднань |
Обслуговування велосипеда – це необхідний процес, який у довгостроковій перспективі дозволить зекономити гроші та зберегти велосипед у нормальному технічному стані на довгий період. Деякі роботи ви можете виконати самостійно, а для складніших завдань рекомендуємо звернутися до професійних майстрів.